Menu

IASI: 0232 206 180 | 0752 245 226

BRAILA: 0339 110 802 | 0745 399 196

5 sfaturi pentru un somn mai bun

Somnul joacă un rol crucial în menținerea sănătății, influențând nivelul de energie și modul în care gândim și funcționăm zi de zi.

Celor mai mulți adulți le este suficient un somn de 7-8 ore pentru a se simți în formă a doua zi. Numeroase persoane întâmpină însă dificultăți în a adormi sau a avea un somn odihnitor.

Când acest lucru se întâmplă frecvent, primul pas este observarea tiparelor de somn: câte ore dormi în fiecare noapte, ce factori influențează somnul, cât de odihnit te simți a doua zi și ce nivel de energie ai pe parcursul zilei. După observarea tipaelor de somn pentru o săptămână sau două, poți încerca una din strategiile de mai jos pentru a-ți îmbunătăți somnul, făcând ajustări până când somnul devine suficient și odihnitor.

1. Redu intensitatea luminii din cameră și volumul sunetului. Acești doi factori afectează atât calitatea, cât și cantitatea somnului. Întunericul determină creierul să secrete melatonină, un hormon premergător somnului. De notat faptul că lumina de la ecranul calculatorului, al telefonului sau al televizorului pot face și mai dificilă odihna de noapte.

2. Simte-te confortabil. Adulții petrec o treime din viață dormind, de aceea se recomandă a investi într-un pat/saltea/așternuturi ce asigură confort și relaxare.

3. Menține o rutină. Asemenea copiilor, adulții dorm mai bine atunci când au o rutină înainte de somn. A face același lucru înante de culcare, în fiecare seară, pregătește corpul pentru odihnă. Poți încerca activități ce facilitează relaxarea, precum cititul, meditația, scrisul într-un jurnal ori mișcări blânde de întindere a mușchilor.

4. Învață să gestionezi stresul. Modul în care gestionezi stresul joacă un rol important în mentinerea unui somn sănătos. Dacă simți că gândurile de îngrijorare te țin treaz noaptea, poți experimenta înainte de culcare aromoterapia, tehnicile de respirație profundă, ținerea unui jurnal al recunoștinței sau meditația.

5. Coboară din pat. În cazul în care simți că nu reușești să adormi, ridică-te din pat și încearcă să faci ceva ce sprijină relaxarea, precum citirea unei cărți neinteresante sau concentrarea pe respirație. Când te simți somnoros, revino în pat.

Somnul odihnitor este o prioritate. Chiar dacă ai deja un somn bun, poți încerca aceste strategii. Dacă nu dormi suficient, folosește sugestiile de mai sus până reușești să ai somnul de care ai nevoie pentru a fi bine cu tine a doua zi.

▲ SUS